EASA : European Architecture Students Assembly

EASA is a non-profit and decentralized structure, organized and led by volunteers. Its network currently consists of 49 European national teams, an international team and two teams of parallel organizations: NASA (National Association of Students of Architecture, India) and CLEA (Coordinadora Latinoamericana de Estudiantes de Arquitectura, Latin Amerika).

EASA accommodates a non institutionalized form of teaching, learning and exchange. The assembly exists officially since 1981, inscribing itself as part of the last 60 years development of alternative and radical pedagogies.

EASA promotes the discovery of territories and cultures by organising workshops in which the participant acquires new knowledge and skills through the practice of creative, intellectual and manual activities. Through the workshops the participants interact with the local context whilst tackling its issues.

EASA: Assemblée Européenne des Étudiants en Architecture

EASA est une structure associative décentralisée à but non lucratif. Elle est organisée et perpétuée par des bénévoles. Son réseau compte actuellement 49 équipes nationales européennes, 1 équipe internationale et deux organisations soeurs: NASA (National Association of Students of Architecture, from India) et CLEA (Coordinadora Latinoamericana de Estudiantes de Arquitectura).

EASA est une forme non institutionnalisée d’apprentissage et de partage qui existe officiellement depuis 1981. Elle s’inscrit comme partie de ce processus de développement des pédagogies alternatives qui a lieu depuis au moins 60 ans.

EASA promeut la visite et la découverte des territoires par l’organisation de workshops aux cours desquels les participants acquièrent de nouvelles compétences par la pratiques d’activités créatrices, intellectuelles et manuelles. Ces participants prennent part à l’animation du contexte local tout en abordant ses problématiques.

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ORGANIZERS
Every year a group of crazy architecture students take upon themselves to organize EASA. They decide on the theme and location of the event and work on the organization of EASA event for nearly 2 years. They are responsible for creating the programme, finding sponsors, providing accommodation, food, tools, materials, lectures… and some entertainment as well. They oversee the whole event from start to finish.

HELPERS
Helpers are a force that keeps the event going, an extension to the organizing team. They are usually experienced EASA-ians who understand the structure of the event, but this is not a rule. Some of their tasks are working on the info-point, taking care of the tool-box, helping in the kitchen, driving materials to workshops, tending the bar… The organizers make sure that the helpers shifts are not too long so they can have time to experience the event.

TUTORS
The backbone of the assembly are the tutors, who run various workshops selected among all the received proposals. They coordinate and lead participants in their work and oversee the whole process and make sure that the results are good. Workshops can be led by individual tutors or groups of up to four tutors.Tutors are not only architects and architecture students, EASA is an open platform for interdisciplinary exchange.It is expected of the tutors to be close to the organizers and regularly communicate with them months before, as well as during the event.

PARTICIPANTS
The participants are the biggest group of people at EASA who represent more than 50 nations around Europe and abroad. They live, work and have fun together for two weeks. As EASA is a self-sustaining community, all the participants take upon themselves the responsibility to clean, cook and contribute to creating a healthy, inspiring and productive environment.

GUESTS
There is always a fair number of guests at EASA, mostly older EASA-ians who drop in to say hi for a few days, but also new members of the community who cannot stay for the whole duration of the event or just wanted to check out what EASA is with no obligations. If they want to, guests can make a deal with tutors to help out in one or more workshops during their stay.

ORGANISATEURS
Chaque année, un groupe d’étudiants téméraires prennent l’initiative d’organiser EASA. Ils décident du thème et du lieu de l’événement et travaillent à l’organisation de l’assemblée durant presque deux ans. Ils agissent donc comme curateurs et sont également responsables de l’importante organisation logistique nécessaire à la réussite de l’assemblée. Ils ont une vision globale de l’événement et s’y impliquent du début à la toute fin.

HELPERS
Les « Helpers » sont l’une des forces qui maintient l’événement chaque année, ils agissent comme une extension de l’équipe organisatrice. Ils ont généralement une excellente expérience d’EASA car ils ont participé à plusieurs de ses éditions, ce qui leur permet de comprendre et connaitre la structure de l’événement. Certaines de leurs tâches consistent à la tenue de l’info-point (ouvert 24h sur 24), la gestion du parc d’outils, l’aide à la cuisine, la gestion des matériels pour les ateliers ou encore le service au bar. Les organisateurs s’assurent que les shifts des « Helpers » sont adaptés afin que ceux-ci puissent malgré tout profiter des différentes activités offertes par l’événement.

TUTEURS
Les tuteurs ont également un rôle fondamental lors de l’assemblée. Ils gèrent les workshops qui ont été sélectionnés parmi toutes les propositions reçues. Ils coordonnent et dirigent les participants dans leur travail et s’assurent que les résultats des ateliers sont bons. Chaque workshop peut être dirigé par un tuteur individuel ou par un groupe de plusieurs tuteurs. Les tuteurs n’ont pas l’obligation d’être issus du milieu architectural, EASA est une plateforme ouverte d’échange interdisciplinaire. Il est attendu des tuteurs qu’ils soient proches des organisateurs et qu’ils communiquent avec eux régulièrement, avant ainsi que pendant l’événement.

PARTICIPANTS
Les participants constituent la large majorité des personnes qui prennent part à l’événement, ils représentent plus de 50 pays, Européens ou non. Ils vivent, travaillent et se divertissent ensembles. Etant donné qu’EASA est une communauté autonome, les participants prennent la responsabilité de nettoyer, cuisiner et contribuer à la création d’un environnement de travail sain, inspirant et productif.

INVITÉS
Il y a toujours un certain nombre d’invités durant EASA, la plupart sont des anciens membres du réseau qui sont de passage durant quelques jours afin de retrouver d’anciennes connaissances, mais ils peuvent également être des nouveaux membres de la communauté qui ne peuvent pas participer à l’entier de l’événement ou voulaient découvrir EASA sans autres obligations. S’ils le veulent, les invités peuvent collaborer avec certains tuteurs afin d’aider à la réalisation d’un ou plusieurs workshops durant leur visite.

One of the prime aims of the Assembly lies in the workshops, in which the participants split in approximately 30 groups to work on a small project during the full duration of the event.

These workshops are always linked to the topic chosen by the organizers, but vary widely by reaching from a theoretical approach to photography of the local architectural heritage to the construction of temporary pavillons.

These workshops allow the 500 young architects to work hands-on et to build installations, some of which will remain on site.

This inclusive process brings every single participant to confront themselves to a new context, to share their knowledge and to strengthen their experience in both teamwork and fieldwork.

The opportunity to build full-scale installations is precious during the educational cursus since teaching in universities tends to focus exclusively on theory.

During the last days of the assembly, students are intensively collaborating in order to set up an exhibition that will be accessible to the locals. The pavilions that were built by the construction workshops can serve as exhibition spaces for the documents that were created by more theoretical workshops, or as stages for workshops that focused on performing arts and have developed performances.

L’un des buts premiers de l’assemblée reste les workshops pendant lesquels environ 30 groupes d’étudiants travaillent sur un petit projet durant l’entier de la durée de l’événement.

Ces workshops sont toujours liés au thème que les organisateurs choisissent chaque année, mais ils peuvent varier de l’élaboration d’hypothèses et de concepts à la photographie du patrimoine local, ou encore à la construction de pavillons temporaires ou fixes.

Ces ateliers permettent aux 500 jeunes architectes participants à l’assemblée de mettre la main à la pâte et de construire des installations qui pour certaines resteront pérennes.

Ce processus participatif permet à chacun de se confronter à un contexte nouveau, de partager son savoir et de faire l’expérience du travail en équipe, sur le terrain.

Cette possibilité de construire à échelle réelle est une occasion unique dans le cursus universitaire de ces étudiants qui, pour la plupart, restent trop souvent cantonnés à la théorie.

Durant les derniers jours de l'assemblée, les étudiants collaborent intensément afin de mettre en place une exposition qui sera accessible à la population locale. Les pavillons créés par les workshops de construction servent alors de lieux d’exposition aux documents créés par les ateliers plus théoriques, ou encore de scènes pour les workshops qui se sont concentrés sur les arts vivants et ont développé des performances.

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  • 1981: Liverpool, England: Starting up the EASA Experience

  • 1982: Delft, Netherlands: Architecture of an Uncertain Future

  • 1983: Lisbon, Portugal: Social Spaces

  • 1984: Aarhus, Denmark: Turning point in Architecture

  • 1985: Athens, Greece: Interpretation and Action in the City

  • 1986: Torino, Italy: Architetture Latenti

  • 1987: Helsinki-Putikko, Finland: Architecture and Nature

  • 1988: Berlin, Germany: The Dimension Between

  • 1989: Marseille, France: Héritage et Créativé

  • 1990: Karlskrona, Sweden: Exploration

  • 1991: Verkhoturie and Kolomna, USSR: Regeneration

  • 1992: Urgup, Turkey: Vision 2000 Environment

  • 1993: Sandwick, Scotland: The Isle

  • 1994: Liège, Belgium: Consommer l’Inconsumable

  • 1995: Zamosć, Poland: Beyond the Borders

  • 1996: Clermont-l’Hérault, France: Dream Builders!

  • 1997: The Train, Scandinavia: Advancing Architecture

  • 1998: Valletta, Malta: Living on the Edge

  • 1999: Kavala, Greece: Osmosis

  • 2000: Antwerp and Rotterdam, Belgium/Netherland:Dis-Similarities

history

  • 2001: Gökceada, Turkey: No Theme

  • 2002: Vis, Croatia: Senses

  • 2003: Friland, Denmark: Sustainable Living

  • 2004: Roubaix, France: Metropolitan–Micropolitain

  • 2005: Bergün, Switzerland: Trans, Transit, Transition.

  • 2006: Budapest, Hungary: Common Places

  • 2007: Eleusina, Greece: City Index

  • 2008: Dublin-Letterfrack, Ireland: Adaptation

  • 2009: Brescia, Italy: supermarchet

  • 2010: Manchester, UK: Identity

  • 2011: Cadiz, Spain: Decoastruction

  • 2012: Helsinki, Finland: Wastelands

  • 2013: Žužemberk, Slovenia: Reaction

  • 2014: Veliko Tarnovo, Bulgaria: Symbioza

  • 2015: Valletta, Malta: Links

  • 2016: Lithuania, Nida: Not Yet Decided

  • 2017: Fredericia, Denmark: Hospitality-Finding the framework

  • 2018: Rijeka, Croatia: RE:EASA

  • 2019: Villars-sur-Ollon, Switzerland, Tourist

  • 2020: Estonia, Apathy

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